solen skiner, men vad händer..?

Massakerhot på Tullängskolan, herregud hörrni, det händer grejer i Örebro just nu! Lite action i denna stad behövs visserligen, men inte på detta sätt..



På min födelsedag fick jag en bröd-recept bok, vilket jag hade önskat mig. Jag kom på för ett tag sen att det var kul att baka bröd och att det blir så mycket godare! Dessutom blir det billigare i längden och nyttigare då man slipper alla tillsatser och onödiga fetter.

De flesta recept skulle innehålla surdeg i ingredienserna, vilket var helt nytt för mig, och lite kompicerat kan tyckas.. En surdeg är nämligen behandlas som en liten bebis. Mjöl och vatten skall "puttra" i en glasburk, och ska dessutom "matas" varje dag med mer mjöl o vatten! Denna blandning jäser då av sig själv, och skall lukta lite "surt". Den gör att bröden blir lite trådigare, mer sammansatta, syrligare osv.

Idag blev min surdeg "klar" och jag använde den till att göra ett italienskt bröd som påminner om ciabatta. Supergott! Något komplicerat recept, men helt klart värt mödan! Resultatet:

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0