Att bli lärare..

Nu kommer ett jätteseriöst inlägg men ibland behöver man bara få ut sånt man gått och tänkt på länge..
  
Jag blir arg när jag möter folk som skrattar/fnyser/suckar/skakar på huvudet när jag säger att jag ska bli lärare. Frågan är om de vet hur viktigt det är att vara lärare? Barn tillbringar mer (vaken) tid i skolan än hemma. Bara det gör att man helt plötsligt får ett uppfostringsansvar för.. säg 25 ungar? Vad är viktigt att kunna? Hur ska man bete sig mot andra? Vad är rätt och fel? Vad är viktigast? Allt detta tar man som lärare ansvar för. Skolan formar framtidens medborgare. Är detta oviktigt?

Att utbilda sig till lärare skrattas det åt och för vissa har det samma status som en städerska.. "Åh, vad soft med massa praktik, läsa barnböcker och era tentor skulle väl vem som helst klara av.."  Ta hand om 25 helt olika ungar själv o se hur det går. Dessutom bör en lärare vara allmänbildad och ha fördjupningar i det mesta. (En grammatikuppgift vi hade skulle vara 2 sidor om ordet "av" t.ex...lätt?) Jag är så trött på att höra samma sak av alla så fort jag berättar vad jag pluggar, och kan inte försvara mig utan att bli arg. Oftast låter jag bli och är tyst. (jag undviker ju gärna att bråka med folk och argumentera är inte min främsta sida..) Hm, dumt..

Förr var det det finaste jobb man kunde ha. Idag är det underskattat, se bara på lönen!

Jag bryr mig inte om det, för jag vill jobba med barn, lära dem allt de behöver kunna och visa vad som är rätt och fel. Jag skiter i att jag får lika mycket lön som en städerska, för jag vet att det kommer ge mig så mycket ändå. Jag vet att det kommer bli kämpigt, men "what doesn't kill you makes you stronger", right?

Jag skiter i att ni skrattar och fnyser åt vad jag ska bli, för jag har världens viktigaste yrke.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Wow, vad arg du verkar vara Lina .=P

2009-05-29 @ 19:46:55
URL: http://gajii.blogg.se/
Postat av: Madde

Bra Lina!

2009-05-29 @ 21:31:07
Postat av: jeannie

Lärarjobbet är verkligen underskattat. Att många har den "fördomen" tror jag beror på att vi många upplevt sååå många dåliga lärare under vår tid i skolan, inte sant? Vi har väl alla haft lärare som egentligen inte borde vara lärare. Verkligen bra att det finns blivande lärare som tänker som dig :)

2009-05-29 @ 23:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0