Maine Coon

Har varit ute och surfat lite fakta om Maine coon katten. Daisy är ju en renrasig Maine Coon. Hon har haft lite underligt beteende när hon skall äta och dricka så kollade upp lite om detta var vanligt eller ej. Vad jag hittade var att nästan ALLA hennes beteende är väldigt typiska för rasen.

-Utseendet; stor, kraftig benstomme (honor kan väga upp till 6 kg) nosen är "fyrkantig, som en box" och en ovanligt lång och stor svans. (antagligen den största kattrasen)

- Sociala, vill vara där matte/husse är, men är självständiga och vill helst inte bli burna eller hållna alltför mycket. Gosar när det passar sig.
- Snackar, snackar, snackar. Och det är inte något vanligt "mjauuu" vi talar om. Låter lite fågelaktigt, "kuttrande"; Daisy säger bl.a. "braoo", "naoonaoo" "namnam" Jättegulligt. Snackar extra mycket vid löpning.
-Leker med vattnet i vattenskålen. Doppar tassen, skvätter, slänger i mat och bollar. Har tydligen att göra med att rasen grävde fram sin mat ute i det vilda för länge sen.
-Clown-aktiga. Tycker om att vara i centrum (Daisy ligger jämt på våra bord och i handfatet när jag sminkar mig) och hitta på bus. Daisy har en otroligt skön stil när hon vilar och brukar lägga sig på Martini och låtsas som ingenting.


Satt och skrattade för mig själv när allt klaffade in på Daisy. Hon är bäst, även fast hon inte är så kelig har hon en sån härlig personlighet. Clownen i huset, som näästan kan säga "mamma" (hon övar på det)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0