konsten att använda en matberedare.

Det var mormor som bad mig blogga (ja, hon vet nästan vad en blogg är!) hon har nämligen visat vart alla "blondin" gener kommer ifrån ännu en gång. Så Mormor, här kommer det:

Mormor ringde mig häromdagen, efter att ha försökt ringa mamma ett antal gånger. Hon visste nämligen att jag fått en matberedare i 20-års present och tänkte väl att jag borde veta hur den fungerar. Jovisst vet jag det.. Jag använder den..hosthost, jämt! Javisst äre så. Jo, jag vet iallafall hur man strimlar potatis i den, det har jag hjälpt mamma med många gånger. Hon ringde iallafall och hade problem. Potatisen skulle stimlas till en Jansson frestelse. Rivjärnet var ditsatt (längst upp i maskinen där den skall sitta) allt var på rätt plats; Ja till och med kontakten var i (det var nämligen det första jag frågade efter egna erfarenheter.. hrm)
-Potatisen ligger däri, maskinen funkar, rivjärnet snurrar som det ska men det händer ingenting med potatisen!! utbrister hon samtidigt som hon demonsterar för mig med 3000 decibel i luren att maskinen fungerar.
(Ni som vet hur en matberedare fungerar kan säkert lista ut nu vad som var fel..)
-Jamen mormor.. säger jag. Vart har du lagt potatisen då?  
-Ja, i burken..?
-Den ska stoppas i röret mormor.. så att den kan rivas mot rivjärnet? Typ? 
(Ni som inte vet hur en matberedare med rivjärn fungerar är det precis som ett vanligt rivjärn bara att den är maskinell och alla strimlor hamnar i burken)

Mormor hade lagt potatisen där strimlorna skall hamna och hade kanske förhoppningar om att potatisarna skulle förvandla sig själv till småbitar eller på något sätt riva sig själva.. mot fel sida av rivjärnet.?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0